X
Van basisschool tot je eerste baan, laten we starten!
StartOpletten in de klas
Niet alle vakken zijn even leuk… én dat merk
jij nét iets
heftiger dan
anderen!
Wanneer je ADHD hebt kan een nieuw vak heel leuk en spannend zijn. Dan lukt het ook prima om je aandacht erbij te houden – vaak zelfs beter dan iemand zonder ADHD. Alleen kan je aandacht ook zo maar ineens weg zijn, en dan is het vak saai en vind je iets anders weer leuker. Daardoor ga je dan andere dingen doen, zoals door de klas lopen, praten met andere klasgenootjes, of lekker dagdromen over andere leuke dingen – en dat is niet handig als je eigenlijk moet opletten.
De hele dag stilzitten, opletten en je concentreren: voor jou is dat waarschijnlijk net wat lastiger dan voor iemand zonder ADHD. Toch is het ook leuk om naar school te gaan. Er is altijd wel iets te beleven en je ontmoet er ook je vrienden.
Heb je na school nog energie over, dan kun je die ook kwijt in sport en hobby’s. Misschien hou je wel van judo of voetbal. Of ben je meer van creatieve dingen als knutselen, zingen in een koor, een muziekinstrument bespelen of toneel spelen.
Jouw hersenen werken misschien net even anders dan die van je klasgenootjes. Wil je begrijpen hoe het werkt in de hersenen, kijk dan dit filmpje:
Opletten en je goed gedragen in de klas is voor
kinderen met ADHD
een flinke
uitdaging. En
andersom is een kind met ADHD een flinke
uitdaging voor de
leerkracht.
Kinderen met ADHD kunnen moeite hebben om goed te functioneren op school en dat geeft jou de nodige zorgen. Hoeveel energie het ook kost, het is belangrijk om als ouder betrokken te zijn en nauw contact te houden met de leerkracht. Jij kent je kind door en door. Vertel de juf of meester hoe jij denkt dat jouw kind het beste geholpen kan worden in de klas. Overleg ook over beschikbare hulpmiddelen, zoals een wiebelkussen of knijpballetje.
Het is begrijpelijk dat het gedrag van je kind je soms kan frustreren. ADHD is zeer complex, dus wanneer opdrachten of schoolwerk normaal gesproken goed gaan, maar opeens niet lukken – dan is dit hoogstwaarschijnlijk niet met opzet. Het werkt vaak averechts als je boos wordt of straf geeft onder het mom van ’Je kan het makkelijk’ of “Waarom doe je dit?’
Een kind met ADHD loopt het risico een negatief zelfbeeld te ontwikkelen. Praat veel met je kind over zijn of haar sterke kanten en probeer stapje voor stapje te werken aan het gedrag en de concentratie. Succeservaringen op school, en het bespreken hiervan thuis, helpen je kind om zich bewust te worden van zijn eigen invloed op zijn of haar ontwikkeling.
Plannen is voor niemand makkelijk, al helemaal niet als je ADHD hebt. Daarom is het fijn als je je kind helpt met het organiseren van bijvoorbeeld zijn rugtas, of hem eraan herinnert op welke dag de klas gym heeft. Wanneer je je kind helpt met plannen, knip een activiteit dan op in kleine stapjes en werk bijvoorbeeld met pictogrammen. Je kind kan zich deze vaardigheden zo langzaam eigen maken. En dan komt er een dag dat je kind jou moet herinneren om zijn gymspullen mee te nemen. Win-win.
Het zal je ongetwijfeld opgevallen zijn dat je een kind met ADHD in je klas hebt. Kinderen met ADHD zijn vaak heel beweeglijk en snel afgeleid, waardoor ze de les kunnen verstoren. Ook hebben ze moeite om hun aandacht lang bij je instructie te houden. Kortom: ze vragen extra aandacht en energie van je. Om alles in goede banen te leiden, is het goed je in ADHD te verdiepen. Als je er een duidelijker beeld van hebt, kun je een kind met ADHD beter helpen in de klas en met leren. Vraag hulp aan de intern begeleider van je school of bespreek je leerling in de zorgcommissie, nadat je dit natuurlijk eerst met de ouders hebt besproken.
Ben je leerkracht van groep 6, dan is er een lespakket beschikbaar voor sociale acceptatie van neurodiversiteit. Bekijk hieronder een filmpje met uitleg over het lespakket of ga naar www.iedereen-is-even-anders.nl voor meer informatie en om het lespakket aan te vragen.
Ze vinden je leuk maar soms ben je wel wat druk en doe je dingen zonder erover na te denken!
ADHD maakt het voor anderen niet altijd even makkelijk om met je om te gaan. Soms ben je zo enthousiast dat je niet meer nadenkt over hoe je dan bent. Logisch, want stilzitten is al moeilijk genoeg. Zeg dat ook gewoon: ’Ik laat graag zien hoe blij ik ben’. Dan snappen je vriendjes en vriendinnetjes dat ook beter. En dat jij zoveel durft, vinden ze heel stoer.
Misschien ben jij meer een kleine dagdromer. Jij bent niet druk, maar je gedachten dwalen vaak af. Dan zit je te dromen en lijkt het net of je niet wilt luisteren naar je vriendjes, en dat kan vervelend zijn. Vertel dan tegen je vriendjes dat je soms dagdroomt: ‘Ik hoor dan niet alles wat je zegt. Dat doe ik niet expres.’ Je hebt veel fantasie en je vriendjes weten dat jij altijd wel iets leuks verzint om samen te doen. Het is nooit saai met jou!
Wil je laten zien aan je vriendjes hoe het is om ADHD te hebben, of wil je dit zelf ervaren? Bekijk ‘ADHD-binnenstebuiten’ hier.
Vrienden maken en vriendschappen onderhouden kan lastig zijn voor kinderen met ADHD, ook op jonge leeftijd.
Het enthousiasme en de impulsiviteit kan je kind in de weg zitten bij het maken van vrienden. Dan stort je kind zich bijvoorbeeld op een spel, zonder rekening te houden met de wensen van de andere kinderen. Of je kind vergeet om op tijd met vriendjes een speelafspraak te maken, waardoor het als laatste achterblijft op het schoolplein.
Het kan je verdrietig maken om te zien dat jouw kind met ADHD al snel als druk of vervelend wordt ervaren en lastig aansluiting vindt bij andere kinderen. Hoe moeilijk het ook is, probeer je kind hierbij te helpen. Ook geldt: hoe beter een kind met ADHD zichzelf snapt en de schaduwkanten kent, hoe beter het zijn of haar eigen gedrag kan uitleggen aan anderen. En dat helpt weer om er beter mee om te gaan. Jong geleerd is oud gedaan.
Als er iets is voorgevallen met een vriendje of vriendinnetje is het goed om dit te bespreken met je kind. Leg uit waarom het is mis gegaan en bespreek hoe je kind hier de volgende keer anders mee om kan gaan of hoe hij kan uitleggen waarom hij soms wat te enthousiast reageert.
Leerkrachten en vaders of moeders zijn de link naar andere kinderen. Als zij jouw kind beter kennen, zijn ze ook sneller bereid om speelafspraken te maken. Vertel openhartig over het karakter van je kind, zowel over de mooie als lastigere eigenschappen.
Een spreekbeurt is een leuke manier om aan de klas uit te leggen wat het betekent om ADHD te hebben. Zo kunnen klasgenootjes je kind beter begrijpen en makkelijker het ADHD-gedrag accepteren. Dat kan ook weer helpen bij het maken van vriendjes of vriendinnetjes. Online is veel informatie te vinden over hoe je kind een leuke en leerzame spreekbeurt kan geven over ADHD. Kijk bijvoorbeeld op spreekbeurten.info of download het spreekbeurtpakket van Marant hier.
Alles is nieuw. Je hebt geen vaste juf of meester meer,
maar een
mentor. Tussen de lessen moet je wisselen
van lokaal in plaats van je eigen
bekende klaslokaal.
En je moet opeens veel meer aan school gaan doen, ook thuis.
‘Hé, dit is iets nieuws’, zal je denken. Vroeger op de basisschool deed je schoolwerk bijna alleen op school. Nu wordt er van je verwacht dat je veel schoolwerk ook thuis doet, vandaar de naam “huiswerk”.
Misschien vind je een vak niet zo leuk, of juist wel maar is het moeilijk om je te concentreren. Gebruik je hyperfocus: leren is niet alleen met je neus in de boeken! Ga bijvoorbeeld naar YouTube en leer daar meer over het onderwerp. Maar pas op. Voor je het weet ben je afgeleid en kijk je naar al die andere leuke filmpjes.
Voelt school voor jou als een gevangenis: niets mag en alles moet? Praat dan eens met een leraar of mentor over je ADHD. Alleen als zij weten dat je veel dingen moeilijk vindt, kunnen zij daar ook rekening mee houden. En heb je wel eens gemerkt dat vakken van leuke leraren je veel beter liggen dan vakken die je van leraren krijgt die je niet mag? Dat is één van de redenen om een goede band te hebben met de leraren. Samen met de leraar kan veel op school je makkelijker afgaan en beter lukken.
Elk kind heeft op de middelbare school nog veel steun en begeleiding van ouders en school nodig. Bij ADHD is deze ondersteuning nog meer van belang. Want ADHD maakt de puberteit er niet makkelijker op. Niet voor een kind, en ook niet voor de omgeving.
Als ouder kan het soms moeilijk zijn om te peilen hoe het gaat op school. Vaak hoor je via de school als het slecht gaat met de resultaten en het laatste dat je wilt is dat het dan nét te laat is. Probeer als ouders de lijnen met school kort te houden, bijvoorbeeld met de mentor van je kind. Zorg dat je inzage hebt in roosters en huiswerkopdrachten (bijvoorbeeld via Magister). En help je kind om zijn agenda bij te houden en bij de planning van school- en huiswerk, zeker in de brugklas. Help je puber ook met kleine dingen, zoals het samen inpakken van de schooltas.
Probeer in contact te blijven met je kind, hoe lastig dat in deze periode ook is. Pubers zijn nu eenmaal snel boos en met ADHD is dat net nog even wat heftiger. Je kunt je machteloos voelen als je je kind wilt helpen, terwijl je kind niet geholpen wil worden. En een puber aan zijn of haar huiswerk krijgen, draait meestal uit op een drama.
Heeft je puber een opstandige bui? Hou je hoofd koel: niet elke boze opmerking die in het heetst van de strijd valt, is ook echt zo bedoeld. Laat je kind merken dat je ondanks alles van hem of haar houdt en geef het een plek waar het zichzelf kan zijn.
Een leerling met ADHD in je klas hebben, kan soms een hele uitdaging zijn. Wanneer een leerling met ADHD heel druk is, heeft het dit vaak zelf niet eens door. Boos worden heeft dan vrij weinig nut, aangezien hij of zij het niet expres doet. Het is beter om een soort teken af te spreken. Zo kan je als leraar een wenkje geven, zonder dat de klas dat telkens merkt, bijvoorbeeld als iemand stil moet zijn of niet op zit te letten.
Bijbaantje
Niet genoeg geld voor gamen of shoppen? Zoek een bijbaantje waar je energie van krijgt en wat niet te “boring” is.
Een bijbaantje is chill, maar werk vinden dat echt hij je past, kan lastig zijn als je ADHD hebt. Er zijn zoveel mogelijkheden en misschien ook wel verwachtingen van anderen. Maak gebruik van je enthousiasme, daarvan heb je immers meer dan genoeg. Waar heb je echt plezier in, wat vind je saai?
Waar vind je voldoende afwisseling, wat zou je echt willen leren? Zie je iets leuks voorbij komen? Je durft er vast wel naar toe te gaan met de vraag of ze mensen zoeken. Of heb je een vriend of vriendin met een leuke bijbaan? Vraag of daar nog nieuwe mensen nodig zijn en hoe je dat het beste kunt aanpakken.
Een baantje gevonden? Nu begint het echte werk! Maak (eventueel samen met je ouders) een goede dag- en weekplanning met daarop duidelijk aangegeven wanneer je naar school gaat, wanneer je moet werken en wanneer je tijd hebt voor je hobby’s en natuurlijk… je vrienden. Probeer ook altijd op tijd op je werk te zijn, hoe lastig dat ook is als je ADHD hebt.
Je hebt nu eenmaal minder gevoel voor tijd. Heb je toch een keer een lekke band of ben je ziek? Geef het zo snel mogelijk door aan je baas, dan kan die er rekening mee houden. Zo scoor je punten voor betrouwbaarheid!
Net als op school, is ook als je werkt niet alles wat je moet doen altijd even leuk. Dan helpt het niet om weg te lopen, te discussiëren of je te irriteren. Sommige dingen horen er nou eenmaal bij. En is het nieuwe van de baan er al snel af? Probeer je taken zo leuk mogelijk te maken: misschien mag je er een muziekje bij opzetten of maak je nieuwe vrienden.
Het vinden van een bijbaan lukt je kind door zijn of haar enthousiasme meestal wel. Maar het houden van de bijbaan kan lastiger zijn voor een jongere met ADHD.
Om een bijbaan tot een succes te maken, is het belangrijk dat je kind een baantje vindt dat goed bij hem of haar past. Je kunt je kind daar goed bij helpen. Jij kent je kind als geen ander en weet goed wat hij of zij aankan en leuk vindt, ook voor langere tijd.
Heeft je kind een bijbaan gevonden? Help dan om de werktijden goed in te plannen rondom school en hobby’s. Zorg dat je kind in z’n enthousiasme niet te veel hooi op z’n vork neemt. Er moet ook ruimte blijven voor vrienden en ontspanning. Herinner je kind eraan als het moet gaan werken, want op tijd komen, staat niet op het lijstje van sterke punten bij ADHD. Gelukkig staan daar vaak wel andere eigenschappen op die goed van pas komen in een bijbaan, zoals enthousiasme, spontaniteit en behulpzaamheid!
Hoe ga je om met spannende verliefdheid, intense liefde en heftige emoties? ADHD maakt een date ingewikkeld, maar maakt een relatie ook sprankelend.
Als je ADHD hebt, kunnen emoties heel overweldigend zijn. Je gevoelens zijn intenser dan bij anderen: je ervaart alles heel sterk, dus ook de prikkels van liefde en intimiteit. Je raakt snel in vuur en vlam, maar kunt ook snel weer interesse in iemand verliezen. Je kunt zeer hoge verwachtingen hebben van een relatie en enorm teleurgesteld zijn als ze niet uitkomen. Kortom: je emoties kunnen alle kanten op schieten.
Van extreem enthousiast tot plotselinge woede en van spontaan tot teruggetrokken: ADHD gaat vaak gepaard met enorme stemmingswisselingen. Niet handig als je aan het daten bent of verkering hebt. Stemmingswisselingen zijn heel vervelend, niet alleen voor jezelf maar ook voor je vriend(in). Die snapt niet wat er met je aan de hand is, betrekt het misschien te veel op zichzelf en reageert boos of met onbegrip.
Besef dat je vriend(in) waarschijnlijk nooit zal snappen wat er in jouw hoofd omgaat, als jij er niet over praat. Praat daarom met je vriend(in) over je ADHD. Leg uit wat je lastig vindt en vertel dat je echt je best doet. Een relatie is geven en nemen. Verwacht dus niet alleen begrip, maar breng ook zelf begrip op voor de ander. Probeer zelf niet te veel te praten maar ook goed te luisteren naar je vriend(in). Wees eerlijk over alles en zeg sorry als dat nodig is.
Vraag ook aan je vriend(in) wanneer je gedrag vervelend is en wanneer juist fijn. Laat je vriend(in) bijvoorbeeld weten waarom het zo belangrijk voor jou is om een paar keer per weken te joggen, of waarom jij je af en toe even terugtrekt voor wat rust. Als je die ruimte krijgt, is jullie tijd daarna samen alleen maar gezelliger. Hopelijk weet je vriend(in) na een tijdje hoe je bent en vice versa. Dan kunnen jullie echt jezelf zijn samen!
Meer informatie kun je vinden in de brochure “ADHD in vuur en vlam”
Relaties zijn spannend en leuk, maar vaak ook ingewikkeld. En dat geldt helemaal als één van beiden ADHD heeft. Wat kan helpen is je verdiepen in ADHD én in je partner. Wat begrip over en weer zal jullie relatie goed doen.
Iemand met ADHD is vaak spontaan, energiek en kan intens en onbezorgd genieten. Herkenbaar? Dan gaan we nog even door. ADHD en humor gaan vaak samen en stiltes zullen er niet snel vallen. Maar ADHD heeft ook een keerzijde en kan aanleiding vormen voor flink wat frustraties en ruzies. Kortom: een relatie met iemand met ADHD is nooit saai.
Wist je dat mensen met ADHD vaak verkeerd worden begrepen door hun omgeving? Zo voorkom je de vier belangrijkste valkuilen:
Denk niet dat je vriend(in) expres iets vergeet. En ook niet dat hij of zij het doet om jou te irriteren. Grote kans dat je vriend(in) heel erg zijn best doet om dingen te onthouden en zichzelf steeds probeert te verbeteren.
Voel je niet gekwetst als je een onbezonnen stortvloed van woorden van je vriend(in) over je heen krijgt. Het is niet zijn of haar bedoeling om je te onderbreken en al helemaal niet om je te kwetsen. Het is waarschijnlijk een uiting van spontaniteit en enthousiasme.
Denk niet te snel dat je vriend(in) ongeïnteresseerd is. Iemand met ADHD is snel afgeleid en kan door dromerigheid soms wat afwezig overkomen. Dat betekent niet dat hij of zij dat ook is. Probeer het niet persoonlijk op te vatten, maar praat erover met je partner als het je dwars zit.
Oordeel niet te snel dat je vriend(in) wispelturig of onbetrouwbaar is. Door impulsiviteit kan je vriend(in) dingen doen, die voor jou lastig te begrijpen zijn.
Over impulsiviteit gesproken: mensen met ADHD handelen vaak voordat ze nadenken. Ze flappen er onhandige uitspraken uit en dat kan – helaas - ook gebeuren in gezelschap van jouw familie of vrienden. Verder nemen ze wat sneller dan anderen risico’s. Denk niet alleen aan te hard rijden, of te veel geld uitgeven, maar ook aan het hebben van onveilige seks of het vergeten van de pil. Goed dus om hier samen vooraf afspraken over te maken.
Wat ook goed is om te weten en wat je vast al hebt ervaren: mensen met ADHD zijn snel afgeleid. Niet alleen bij dagelijkse bezigheden of in hun werk, maar ook tijdens seks kan dit in de weg zitten. Het lijkt dan of je partner er niet helemaal bij is of zich niet helemaal kan overgeven aan de seks. Praat erover als dit problemen geeft in jullie relatie en probeer samen oplossingen te vinden of hulp te zoeken.
Studeren met ADHD:
het gaat je lukken!
Het studentenleven bruist: je onderneemt
van alles en bent
gek op feestjes.
Maar
studeren? Als je niet oppast, kom je er niet
aan toe. En als je
er wel aan toe
komt, heb
je grote moeite om je te concentreren en
het allemaal te
plannen. ADHD kan het
studeren je behoorlijk moeilijk maken.
Daarom vier tips voor studeren
met ADHD.
Studeer met Pomodoro
Ken je de Pomodoro-techniek? Heel handig als je moet studeren voor je tentamens,
maar
last hebt van uitstelgedrag of afleidingen. Met de Pomodoro-techniek concentreer
je je
telkens op één ding voor een korte uitbarsting van productiviteit. En daarna
beloon je
jezelf met een pauze. Chill! De techniek is bedacht door een Italiaan, die een
kookwekker in de vorm van een tomaat gebruikte. Vandaar de naam Pomodoro. Stel
je timer
bijvoorbeeld in op 25 minuten en werk aan één opdracht of studeer op één vak
totdat de
tijd om is. Neem dan 5 minuten pauze. Rijg een aantal Pomodoro’s met pauze aan
elkaar en
je zult zien dat je ineens de helft van een essay hebt geschreven of een stuk
bent
opgeschoten met je vak.
In de volgende animiatie wordt de
Pomodoro-techniek duidelijk uitgelegd:
Zoek wat vaker de rust op
Met ADHD is het altijd al lastig om een goede balans te vinden in het dagelijkse leven, maar in je studententijd is het helemaal moeilijk. Het studentenleven staat bol van leuke prikkels en afleidingen. Je zou soms je hoofd even op pauze willen zetten. Dan kan het goed zijn wat vaker rust te zoeken. Ga bijvoorbeeld helemaal vooraan in een collegezaal zitten of zoek een plek in een rustige hoek van een lokaal. Zet je telefoon op stil en voorkom rommel op je werkplek. Vraag ook aan medestudenten om tijdens de les of het college niet tegen je te praten. Dat halen jullie straks in de pauze wel weer in. En woon je op kamers? In een studentenhuis kan het er druk aan toe gaan. Richt je eigen kamer zo in, dat deze rust uitstraalt. Misschien kun je ook met je huisgenoten afspraken maken over wanneer de deuren in huis dicht zijn, bijvoorbeeld als jij je af en toe even wilt afsluiten voor alle prikkels en wat rust nodig hebt om op te laden of je te concentreren.
Maak gebruik van gadgets
Je bent niet de enige student die moeite heeft met concentreren of die dingen vergeet. Ook studenten zonder ADHD zweren bij handige gadgets om je hierbij te helpen. Denk aan een “noise canceling” koptelefoon, die geluiden van buitenaf afzwakt of zelfs helemaal wegfiltert. Zo kun je prima studeren in een drukke bibliotheek. En wat dacht je van een Keyfinder? De tracker doe je aan je sleutelbos of in je rugzak of portemonnee. Als je die weer eens niet kunt vinden, dan laat je de tracker via een app een hard geluid maken. Zo wordt zoeken naar je spullen een makkie!
Vraag om hulp
Van studiebegeleider tot decaan en van studieadviseur tot studentenpsycholoog:
het maakt
niet uit met wie je contact opneemt, als je het maar doet! In iedere
onderwijsinstelling
zijn mensen die jou kunnen helpen als je tegen dingen aanloopt. Of nog beter: om
te
voorkomen dat je tegen dingen aanloopt. Er zijn verschillende aanpassingen en
regelingen
mogelijk voor studenten met ADHD. Denk aan aangepaste toetsen als het voor jou
lastig is
om met veel medestudenten om je heen een toets te maken of een prikkelarme
studieruimte
om even rustig te kunnen werken. Ook kun je vaak extra hulp krijgen bij het
vinden ven
een stageplek. Soms bieden onderwijsinstellingen cursussen of trainingen aan om
beter te
leren plannen en organiseren. Meer informatie kun je vinden via deze
en
deze link.
Maak gebruik van dit
soort extra ondersteuning. Het kan je wellicht makkelijker door je studie heen
helpen.
Als je kind studeert, gaat het steeds meer op eigen benen staan. En dat is heel spannend voor ouders, zeker als je kind ADHD heeft.
Op de middelbare school waren er nog korte lijntjes met bijvoorbeeld een mentor mogelijk. Maar zit je kind op het MBO, HBO of de universiteit, dan is dat voorbij en heb je als ouder meestal geen contact meer met de vervolgopleiding. Als je kind inmiddels volwassen is, mogen onderwijsinstellingen alleen nog rechtstreeks met je kind communiceren en niet meer met jou als ouder vanwege privacyregels. Kortom: of je nu wilt of niet, je zult wat meer afstand moeten nemen van je kind. Soms is dat ook letterlijk afstand nemen, bijvoorbeeld als je kind op kamers gaat.
Studeren met ADHD betekent soms dat je kind extra hulp nodig heeft. Dan is het goed om te weten dat ADHD gezien wordt als een officiële “functiebeperking”, waarvoor onderwijsinstellingen ondersteuning bieden. Je kind kan daarvoor terecht bij een studentendecaan, studieadviseur, studieloopbaanbegeleider en soms is er ook een studentenpsycholoog. Deze “hulptroepen” vinden het vaak fijn als je kind al bij inschrijving, dus voordat de studie start, contact met de opleiding opneemt om de mogelijke ondersteuning door te spreken. Zo kunnen problemen zoveel mogelijk voorkomen worden en kan er snel geschakeld worden als er toch een problemen ontstaat.
Het steeds meer loslaten van je kind gaat zeker niet zonder slag of stoot. Je zult je nog regelmatig zorgen maken of het allemaal wel goed gaat met je kind en met de studie. Deze fase in het leven van je kind zal er vooral één zijn met vallen en opstaan. Het op eigen benen leren staan gaat niet vanzelf en met ADHD erbij is het nog eens extra lastig. Je rol als ouder is zeker nog niet uitgespeeld en dat is maar goed ook. Je kind zal nog regelmatig op je terugvallen voor raad en daad. En dan is het fijn als jullie een goed contact hebben en jij je kind weer op de rit kunt helpen. Meer informatie en tips voor ouders over studeren met ADHD vind je hier.
Aan het werk met ADHD
Plannen, deadlines, collega’s en VrijMiBo’s: er komt
veel op je af
als je
gaat werken. Daarom is het extra
belangrijk dat je baan goed aansluit bij jouw
skills.
Je droombaan? Dat is er vast een met veel vrijheid, afwisseling en uitdaging. Je houdt van banen waar je je energie in kwijt kunt en waar je kunt blijven leren. Je hebt een brede interesse en als je iets leuk vindt, kun je er volledig in opgaan. Je geeft niet snel op. Je denkt out-of-the-box, vindt creatieve oplossingen en kunt goed improviseren. Ook ben je sterk in sociale contacten en voel je je in je element in een dynamische omgeving. Banen waarin deze eigenschappen belangrijk zijn, passen goed bij jou.
Heb je een baan gevonden? Vertel aan je collega’s en leidinggevende dat je ADHD hebt, zodat ze hier beter mee om kunnen gaan. Leg uit dat je moeite hebt met op tijd komen (en nee, dat is geen teken van desinteresse), plannen en agendabeheer. Bespreek ook met je baas wat je nodig hebt om goed te functioneren. Vind je op het werk iets moeilijk of heb je iets niet goed begrepen, bijvoorbeeld omdat je te veel informatie ineens over je heen kreeg? Vraag om hulp, daar heb je collega’s voor! En gaat er een keer iets mis – dat overkomt iedereen wel eens - geef dat dan eerlijk toe. Als jij goed past bij de baan en de baan past goed bij jou, dan zal je leidinggevende blij zijn met zo’n energieke werknemer.
Als werknemer met ADHD kan het lastig zijn om je plekje te vinden tussen collega’s en misschien moet je wel vechten voor acceptatie. Dan kan het helpen om je aanpassingsvermogen in te zetten: doe je best en leg de verantwoordelijkheid bij jezelf als iets niet goed gaat. Wees hier open over naar collega’s. Die komen er vast al snel achter dat iemand met ADHD ook heel behulpzaam en meelevend kan zijn en veel humor heeft. En met jou als collega is de VrijMiBo nooit saai!
Als leidinggevende of collega kan het moeilijk zijn
om te gaan
met zo’n brok
energie. Een werknemer
met ADHD heeft echt een andere
gebruiksaanwijzing.
Een werknemer met ADHD:
Een werknemer met ADHD:
Het kan helpen om werknemers met ADHD wat ruimte te geven. Toon begrip dat iemand soms afspraken vergeet, te laat komt of kort-door-de-bocht reageert. Met wat flexibiliteit, een portie geduld, een duidelijke structuur en de nodige uitdaging geef je werknemers met ADHD de kans om op te bloeien en beter te presteren.
De uitdagingen van het volwassen leven
Nadat je bent opgegroeid met ADHD, kun je jezelf inmiddels als een echte ervaringsdeskundige zien. Toch geeft het volwassen leven weer nieuwe uitdagingen.
Van een baan tot een eigen woning, van rekeningen betalen tot belastingaangifte doen, van het huishouden tot een gezin: het volwassen leven zit vol nieuwe uitdagingen. Dat geldt voor iedereen, maar helemaal als je ADHD hebt. Je hersenen draaien vaak overuren waardoor je chaotisch wordt en niet meer weet waar je mee bezig bent. Je kunt het gevoel hebben alsof je verdrinkt in de grote hoeveelheid informatie en keuzes die op je afkomen. Je verliest dan het overzicht. Hierdoor weet je niet hoe je iets het beste kunt aanpakken of waardoor je niet goed een keuze kunt maken. Veel volwassenen met ADHD vinden het lastig om grip op het leven te krijgen en te houden.
Misschien helpen deze tips van andere volwassenen met ADHD:
Prikkels zijn lastig te verwerken voor mensen met ADHD. Je staat bijna altijd ‘aan’, maar kunt ook snel overprikkeld raken. Daarom is het goed om op zoek te gaan naar momenten om je af te sluiten voor prikkels. Zoek een plek die je rust geeft. Kies daarbij activiteiten die jouw hoofd leeg maken. Dat kan met rustige activiteiten als puzzelen, diamond painting en knuffelen met huisdieren. Maar ook inspannende activiteiten als sporten kunnen heel ontspannend werken.
Misschien helpen deze tips van andere volwassenen met ADHD:
Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeert te accepteren dat je ADHD hebt. Loop je ergens tegenaan? Zoek dan telkens naar manieren om met dingen om te gaan, zodat het dagelijks leven makkelijker voor je wordt. Vraag daarbij ook hulp van je omgeving: je eventuele partner, familie, vrienden, collega’s en leidinggevende op het werk.
Wil je meer tips om met ADHD om te gaan in het volwassen leven? Download dan de gratis flyer van onafhankelijk platform MIND op wijzijnmind.nl.
Misschien is het een troost om te bedenken dat je niet de enige bent. Er zijn naar schatting ruim 400.000 volwassenen met ADHD in Nederland. En daartussen zitten ook bekenden zoals televisiepresentator Paul de Leeuw, cabaretier Jochem Meyer en kok Pierre Wind. Ook internationaal begeef je je in goed gezelschap: zanger Justin Bieber, actrices Emma Watson (Hermelien in de Harry Potter films) en Paris Hilton hebben ADHD. En ja, zelfs de wereldberoemde wetenschappers Albert Einstein en Stephen Hawking zouden ADHD hebben gehad. Kortom: ook mensen met ADHD kunnen het ver schoppen in het leven. Of is het dankzij de ADHD? :-)
Voor de omgeving kan het lastig zijn om om te gaan met iemand
met ADHD. Maar
wat begrip doet vaak wonderen.
Houd deze pagina in de gaten.
Binnenkort meer over ADHD.
Houd deze pagina in de gaten.
Medisch Professional?
Lees meer over ADHD en de
behandeling
op ons informatieplatform
AandachtvoorADHD.nl
C-ANPROM/NL/ADH/0124_augustus 2023
ADHD je maakt wat mee,
is een initiatief van Takeda
Medisch Professional?
Lees meer over ADHD en de
behandeling
op ons informatieplatform
AandachtvoorADHD.nl
C-ANPROM/NL/ADH/0124_augustus 2023
ADHD je maakt wat mee,
is een initiatief van Takeda
Je verlaat nu de website www.ADHDjemaaktwatmee.nl om naar een andere website te gaan. Links naar andere sites worden aangeboden voor het gemak van de gebruiker (jij dus). Takeda Nederland bv is niet verantwoordelijk voor de inhoud of verdere links op deze andere sites. Wees je ervan bewust dat deze andere websites mogelijk eigen standaardvoorwaarden en een eigen privacybeleid hebben waar Takeda Nederland bv niet voor verantwoordelijk is. Klik op OK om verder te gaan of klik op TERUG om terug te gaan naar de pagina die je als laatste bekeken hebt.
OK